Ny teknik på larmcentralen
[Falun] FALUN
I går invigde SOS Alarm sin nya tekniska plattform. SOS-centralen har digitaliserats.
- Övergången har gått mycket bra även om det varit lite nervöst, säger Malin Danielsson, SOS-operatör.
I det nya systemet finns större möjligheter än förut, som att flytta information mellan SOS-centraler.
Dalarna ingår i Fyrklöver-samarbetet mellan fyra landsting, Dalarnas, Gävleborgs, Upplands och Västmanlands.
-Många vet inte vad SOS Alarm gör, att vi är vägen in till den snabba akuta hjälpen, säger driftschefen Ulrika Bergvall.
Larmnumret 112 går till SOS-centralen och ska få svar inom åtta sekunder enligt statens krav.
SOS-centralen i Falun är den andra i landet som digitaliserats, berättade den lokala styrelsens ordförande Carin Palmcrantz. Hon framhöll tryggheten som SOS Alarms tjänster står för i samhället. Den nya tekniken förbättrar bland annat samordningen mellan olika aktörer.
25 operatörer är sysselsatta vid SOS-centralen i Falun. De har numera fyra skärmar framför sig i stället för en, och ett mindre tangentbord med fler kortkommandon.
Tendensen är att tekniken tar allt mindre plats. Då den digitala tekniken invigdes igår visades även den äldsta utrustningen, ålderdomlig och klumpig bredvid den nya slimmade.
På SOS-centralen i Falun är den medicinska rådgivningen för landstingen inom Fyrklövern stationerad.
- Det är ganska mycket bedömningar om det behövs ambulans eller inte och råd om hjärt- och lungräddning. Ibland ringer det hela tiden men idag är det väldigt lugnt, säger Anna-Karin Lofterud som bemannar rådgivningen.
Landshövding Ingrid Dahlberg berömde SOS Alarm för agerandet efter tsunamikatastrofen.
- Ni var bland de allra första som insåg vidden av den. Ni hade så mycket kontakter med liknande organisationer i världen. Ni tog snabbt kontakt med oss om vilka resurser som behövdes, sa Ingrid Dahlberg.
Men hon betonade att ingen vet hur nästa kris kommer att se ut.
- Hur många svenskar hade hört ordet tsunami tidigare?
Lars Engerström, chefsläkare vid SOS Alarm, menade att Dalarna utmärks av god samverkan mellan olika aktörer.
- Man har god förståelse för varandras uppdrag. Då kan vi snabbt vara på banan vid en katastrof. Jag är övertygad om att dalakonceptet sprider sig.
Inbjudna till invigningen var SOS Alarms kunder, bland andra ambulanssjukvården och räddningstjänsten, polisen och kommunerna.
SYLVIA KJELLBERG
023-475 92
sylvia.kjellberg@daladem.se
Förklarar dom många provanropen som varit då...